6e week stage - Reisverslag uit Skive, Denemarken van stijn bierkens - WaarBenJij.nu 6e week stage - Reisverslag uit Skive, Denemarken van stijn bierkens - WaarBenJij.nu

6e week stage

Door: stijn

Blijf op de hoogte en volg stijn

22 September 2014 | Denemarken, Skive

Tja, de spanning is er weer, want de maïs ging er echt af deze week. Ik had maandag en dinsdag alles weer op voorraad gevoerd, en de kuilen bloot gemaakt. Ook werden alle tractors weer gewassen en de ramen werden afgepoetst en zelfs de cockpitten werden uit gestofzuigd. Bij de hakselaar werden de messen nog een keer geslepen en de lagers werden door gesmeerd. Ik kreeg de 6830 met een veenhuis sillage wagen, ik moest hem zelf poetsen en onderhouden deze week. Dinsdag avond arriveerden om 6 uur nog een chauffeur uit Nederland, en dinsdag avond om 7 uur werd de hakselaar getest. Alles ging zoals het moest gaan dus we konden woensdag goed van start gaan.

En woensdag om 6 uur s`morgens begonnen we aan z`n 200 Ha mais. Het liep allemaal op rolletjes dus we reden tot 11 uur s`avonds door, we hadden die dag rond de 25 Ha gehad. Donderdag begon het feest weer om 6 uur en we moesten flink ons best doen om s `avonds de kuil dicht te krijgen. En het lukten, om 9 uur werd de laatste wagen gelost en er werd meteen zout op de kuil gestrooid om broei te voorkomen. om 11 uur hadden we hem dicht liggen. Er zat in totaal z`n 55 ha in de 1e silo. Het dicht leggen was zo gebeurd want we waren met 7 man, alleen was het al aardig donker dus we zagen niet veel.

vrijdag begonnen we om 6 uur s`morgens met plastic over de muren te hangen voor de 2e kuil en om 7 uur reden we weer naar het veld. Die dag hebben we tot half 12 s`avonds door gehakseld omdat we dan de kuil de volgende dag in het licht dicht konden leggen. En dat was gelukt zaterdag om 6 uur s`avonds werd de laatste wagen van de 2e kuil gelost en er werd weer zout gestrooid. We hadden de kuil om 8 uur dicht liggen. In deze silo zat 60 Ha mais. Ook had Han zaterdags geregeld dan we een demo tractor konden uitproberen dat was een 6210 R. Het was een fijne luxe tractor met vario, en het was handig want we hadden een kar meer met het hakselen

na dat we zaterdag de kuil dicht hadden gelegd ging Han zen hakselaar door smeren en merkte op dat een lager van een van de invoer rollen z`n beste tijd had gehad. hij kon pas zondag middag een nieuwe lager halen dus we zijn maar gestopt. dat was ook niet verkeerd want het heeft zondag nacht 20 mm geregend, dus we hebben eigenlijk wel geluk gehad.

de laatste 60 Ha hakselen we volgend weekend. en 25 Ha word door de kolven plukker afgemaaid omdat ze veel en veel te veel maïs hebben hier.

• 23 September 2014 - 21:59

Johan Hendrikx:

Ha Stijn,

Zo te lezen hebben jullie er nogal zin in daar in Denemarken en je kan voortaan zelfs ook tractors poetsen zie ik, dat had je nog nooit gedaan volgens mij!
    Omdat je nu aan nieuwe glimmende tractors gewend bent en omdat ik bang ben dat je anders misschien niet meer terug komt het ik hier alvast een splinternieuwe Deutz 4.31 supersport voor je klaarstaan met NUL uren op de teller :-)

Heel veel (werk)plezier nog de laatste weken, groeten Johan