stage denemarken - Reisverslag uit Skive, Denemarken van stijn bierkens - WaarBenJij.nu stage denemarken - Reisverslag uit Skive, Denemarken van stijn bierkens - WaarBenJij.nu

stage denemarken

Door: Stijn bierkens

Blijf op de hoogte en volg stijn

17 Augustus 2014 | Denemarken, Skive

De reis
Ik en ben samen met Thijs wouters op donderdag (7 augustus) naar Denemarken gereden. We hebben er 8 uur overgedaan om naar het stage bedrijf van Thijs te komen en daarna moest ik nog een uur verder rijden naar mijn stage bedrijf. Onderweg zijn we 3x gestopt en een keer aangehouden voor een drugs controle door de politie. We hadden weinig file gehad, en we konden goed door rijden omdat het rustig op de weg was.

Het bedrijf
Op het bedrijf hebben ze +/- 325 Holstein koeien die met de robot worden gemolken en nog +/- 150 Jersey koeien die 2x per dag door de melkstal gaan. Het bedrijf is van Hans van Heesch maar zijn 2 zonen(Rick en Han) helpen mee in het bedrijf. Het bedrijf met de Jerseys heeft Rick afgelopen winter zelf bij gekocht. Nick (neef van Rick en Han) melkt hier de koeien elke dag. Rick doet het meest de koeien en Han doet het land werk en het onderhoud van de machines. Verder hebben ze hebben 1 pool in dienst en de rest doen ze allemaal zelf.

De eerste week
Toen ik op het bedrijf aan kwam waren ze nog druk bezig met allerlei werkzaamheden. Ik heb toen niet veel op het bedrijf gedaan, wel een beetje rond gekeken en een rondleiding gehad. De dag erna zijn we s `morgens vroeg met de koeien begonnen bij de robots, en overal nog wat uitleg gehad. S `avonds hebben we tot laat doorgereden met de tractor om het strooi binnen te krijgen voor dat de regen kwam. In het weekend werden de normale werkzaamheden uitgevoerd en verder is er niet veel gedaan. Na het weekend hebben ze mij uitgelegd hoe ik de koeien moet voeren, dat mag ik nu elke ochtend doen. Verder deze week hebben we de potstal van de droge koeien uitgemest, dit was wel nodig want het mest zat er meer als een meter hoog in. Verder is er niet veel bijzonders gedaan deze week. Zaterdag 16 augustus was het hier trekker trek in de buurt, dit was mooi om te zien want dat is ook weer anders dan in Nederland. En er was een groot feest in de tent.

• 18 Augustus 2014 - 10:27

Lian :

Hee Styn

We horen wel dat je het goed naar je zin hebt daar
    en al goed bezig met je verslag
    maak er een leuke tijd van daar

Gr van uit het groot -loo

• 19 Augustus 2014 - 17:11

Ans Wouters:

leuk Stijn,

wat een ruimte daar zeg,en wat een aparte koeien hebben ze daar.
    Daar zul je wel anders mee om moeten gaan dan wat je hier gewend bent.

een fijne tijd daar, en als wij naar Denemarken gaan komen we ook even bij jou kijken hoor.

Groetjes Ans