2e stage week - Reisverslag uit Skive, Denemarken van stijn bierkens - WaarBenJij.nu 2e stage week - Reisverslag uit Skive, Denemarken van stijn bierkens - WaarBenJij.nu

2e stage week

Door: stijn

Blijf op de hoogte en volg stijn

22 Augustus 2014 | Denemarken, Skive

Ook de 2e week stage is goed verlopen, het begint allemaal al wat te wennen en weet ongeveer hoe het hier allemaal in elkaar steekt. De sfeer is nog steeds erg gezellig!

maandags s morgens hebben we zo de vaste werkzaamheden,
Elke maandag om half 11 komt de vee arts op het bedrijf, deze controleert de verse koeien of ze goed afgekalfd hebben en of er geen nageboorte op de koeien zit. Want anders mag er geen melk geleverd worden! Ook controleert hij de kalfjes van de afgekalfde koeien, hij kijkt dan of ze geen diarree, navel breuk of ontstoken navel hebben. Ook neemt hij de melk monsters van de week mee, hierin zit melk van koeien die dan die week uierontsteking hebben gehad. Als de vee arts weg is worden de verse koeien op gedeeld in de robot groepen.
na de middag hebben we nog wat oornummers uit gezocht en wat andere klusjes gedaan.

Dinsdag
Dinsdag worden er hier altijd koeien opgehaald voor de slacht. Dit zijn koeien die weinig geven, kreupel lopen of koeien die niet meer drachtig willen worden. Deze keer hadden we er 4 uit gezocht die weg mochten. maar dat waren niet de enige koeien die naar de slacht gingen. Afgelopen zaterdag was er een koe in de stal gevallen, deze heeft 3 dagen op het stro gelegen en we zagen dat het niks meer werd. Dus hebben we hem zelf maar geslacht, ik had dat nog nooit gezien dus ik vond het wel interessant om te zien. Het was goed dat we dat deden want de koe had toch een gebroken heup. Eerst werd alles eraf gehaald wat ze niet konden gebruiken, de stukken die we wel konden gebruiken werden in de koeling gehangen aan de haak. Deze moet dan 2 dagen hangen om af te koelen, en dan kan hij verder geslacht worden.
dinsdag middag hebben we de dakgoten van de grote koeien stal nog schoon gemaakt.

woensdag
woensdag ben ik met familie leden uit Nederland naar een klein kinderpret parkje geweest hier in de buurt. Dat hadden ze gevraagd of wij met het bedrijf en de werknemers mee wilden. Dat was best gezellig en natuurlijk waren we weer op tijd terug om de koeien te doen.

donderdag
donderdag heb ik eerst alles gevoerd, je bent dan van 7 tot half 12 bezig om alles gehad te hebben. Na de middag hebben we de rest van de koe geslacht. Deze was nu goed gekoeld en het vlees kwam goed van het bot af, met 2 hebben ze gesneden en 1 heeft al het vlees door de pers gedaan. En dan nu raden wat ik s avonds gegeten heb? ja juist een lekker biefstukje van eigen geslachte koe. Hij smaakte mij zeer goed

vrijdag
vrijdag hebben we nog wat onderhoud aan de machines gedaan, onder andere de hakselaar en de silage wagens deze staan dan weer klaar voor het gras. Verder hebben we nog wat andere werkzaamheden gedaan.